dBusen flotaren elektrifikazioa, Topo berria eta dBiziren hedapena izango dira emisio kutsagarriak murrizteko eta hiriaren konexioak hobetzeko apustuak
onostiako alkate eta EAJ-PNVren hautagai Eneko Goiak “hiriko eta hiriarteko zirkulazioaren behar eta erabilera berrietara egokitutako mugikortasun jasangarriaren alde” lanean jarraitzeko bere konpromisoa aurkeztu du. Hala, hurrengo legealdirako apustutzat hartu ditu dBusen flotaren elektrifikazioa, dBizi bizikleta publikoaren zerbitzua urrunago dauden auzoetara eta ekialdera hedatzea, eta trenbidearen igarobidea amaitu ondoren Topoa martxan jartzea.
Horrek guztiak garraio “publiko, sozial eta berdearen” sistema bat eratuko du, Goiaren arabera. Sistema horrek ibilgailu pribatua erabiltzeko alternatibak eskainiko ditu, eta atmosferara egiten diren isuri kutsagarriak murriztea ahalbidetuko du, berotze globala saihesteko ezarritako helburuak betez. Eta hori posible izango da “Mugi txartelaren sistemarekin, mugikortasunaren piramidearen oinarri gisa”, adierazi duenez.
Goiak proposatzen du “mugikortasunaren berrantolaketa, oinezkoa erdian jartzen duena, garraio publiko jasangarriago batekin, hiria hobetzeko azpiegitura berriei etekina aterako diena, herritarrei egonaldirako eta gozamenerako espazio osasungarri eta seguruak itzuliz”.
Hautagaiak nabarmendu du Donostia “hiri jasangarria eta ingurune naturalarekiko errespetuzkoa” dela, eta etengabeko ahalegina egiten jarraituko duela “garraio publikoa, ibilgailu pribatuaren erabilera eraginkorragoa eta zentzuzkoagoa eta mugikortasun elektrikoa sustatzeko, CO2 emisioak eta kutsadura atmosferikoa murrizteko”.
Ildo horretan, Topoa zabaltzeak garraio konexio intermodal berriak erraztuko ditu, garraio publikoen arteko zuzeneko konbinazioekin, mugikortasun garbiagoa, airearen kalitate hobea eta hiriko emisio baxuen helburuetarako tresna indartsua ekarriko dutenak.
Garraio publikoa sustatzeko bere konpromisoaren barruan, Eneko Goiak “hiri garraioa integratu, berrantolatu eta arrazionalizatuko duen sare berri bat sortzea” proposatu du, dBus prozesuaren buru izango den eragile nagusi gisa, inplikatutako gainerako operadoreekin koordinatuta.
Izan ere, Donostiako autobus konpainia kalitatezko garraio kolektiboaren eskaintzaren adibiderik onena da, zalantzarik gabe, eta “Europako eraginkorrenetako eta aurreratuenetako bat da”. dBusek 40 linea baino gehiago ditu, hiria lotzen dutenak, eta argi eta garbi konprometituta dago jasangarritasunarekin, flota elektrifikatzeko egiten ari den prozesuaren bidez.
2025ean, dBusek 12 metroko 41 autobus % 100 elektrikoak izango ditu, hau da, ezaugarri horiek dituen flotaren % 45. Europako finantziazioa duen proiektu honi esker, flotaren eraldaketa ekologikoaren prozesua burutuko da, eta 2025ean flotaren % 55 hibridoa izango da, eta, beraz, 12 metroko flotaren % 100ak teknologia jasangarria izango du.
Hiriko garraio publiko jasangarriaren beste zerbitzu arrakastatsuenetako bat dBizi da, 8.000 erabiltzaile baino gehiago dituena eta 2022an 787.963 bidaia izan zituena. Horrek erakusten du “herritarrek mugikortasun garbi, osasungarri eta jasangarriaren alde” egiten dutela, eta, beraz, “guk ere sistema horren aldeko apustua egiten jarraituko dugu, ekialdera eta Añorga auzora zabalduta. Guztira 23 geltoki berri ezarriko dira eta 257 bizikleta elektriko gehituko dira, erabiltzaileek gehien eskatzen dituztenak”.
Eta erabilera sustatzeko, Goiak “bidegorrien sarea hobetzeko eta handitzeko” konpromisoa hartu du, eta, horrez gain, “bizikletak aparkatzeko guneak” jarriko ditu “beste garraiobide batzuetatik gertu, hala nola Topoa”. Bidegorrien sareari dagokionez, zabaltzearen aldeko apustua egin du, eta Loiola eta Herrera, Altza edo Intxaurrondo, lotzeko beste lotura bat proiektatu du, Loiola eta Herrera arteko Topoaren trazadura zaharraren tunelaren bitartez.
Eneko Goiak proposatu du, halaber, Boulevarden eta Erregina Erregentearen kalearen arteko bidegorria berriro diseinatzea eta hobetzea, eta Zurriolarantz hedatzea. Horrez gain, Urumeako ibarrean trazadura berri bat egitea proposatu du, ibaia hiri berroneratzeko espazio gisa berreskuratzea sinbolizatuko duena.
Donostiarrentzako espazioak berreskuratzea
Hiri eraldaketa bultzatzeko motorretako bat, azken urteotan lehen urratsak eman dituena, Topo linea berriaren etorrera da. Hiru geltoki berriei esker konexioak handituz zerbitzua hobetzeaz gain, hirian ibilgailu pribatuaren erabilera murrizteko eta, ondorioz, ingurumenerako kaltegarriak diren emisioak murrizteko tresna izango da.
Horixe da, hain zuzen ere, Topoaren onurarik handienetako bat. Goiak gogorarazi duenez “zirkulazioan dagoen tren bakoitzak 400 pertsona eraman ditzake, hau da, 5 autobus edo 100 auto pribatuk eraman ditzaketenak, horrek dakarren kutsadurarekin”. Gainera, gainazal azpiko garraioa izateak fidagarritasun handiagoa ematen dio, ez baitago baldintzatuta hiriko bizitzaren une zehatzetan ilarak sor ditzaketen jardueretara.
Ingurumenean duen onurez eta garraio publikoaren sarearen eraginkortasunaz gain, Topoa zabaltzeak “donostiarrentzako lur gaineko espazioak berreskuratzea ahalbidetuko du, hala nola Easoko trenbide-hondartzan lortuko diren 21.000m2-ak. Bertan, Arabako parkea zabaltzeko lan egingo dugu, hiriaren erdiguneko biriketako bat zabalduz, eta etxebizitzaren garapena eta kontserbatorio berriaren kokapen posiblea bultzatzeaz gain”.
Alde horretatik, Eneko Goiak “Anoeta eta Errondo pasealekuaren artean Topoaren trenbidearen trazadura lurperatzea bultzatzeko” konpromisoa hartu du, “baita Anoetatik Loiolako Erriberako Topoaren eta Renferen Aldiriko trenen lineen arteko etorkizuneko aldageltokira trenbideko trafikoaren soinu inpaktua minimizatuko duten hesi akustikoak“ ezartzeko konpromisoa. Horrela, gune atseginagoak irabaziko dira Amara auzoaren ingurunean.
Trenbide sarearen berrantolaketarekin birurbanizatuko den beste eremuetako bat, oraingo honetan Abiadura Handiko Trena hirira iristeari esker, Geltoki berriaren eta Tabakaleraren arteko ardatza izango da. Honek kulturgunearen aurrean aisialdirako eremu publiko berde berri bat sortzea ahalbidetuko du.