Orri Nagusia        Alderdia Berriak        Bestelako Agiriak        Irudi eta Inprimakiak

 

 

1997.go Otsailaren 3an                                                               23. alea

Conclusiones del EBB sobre Pacificación-Normalización

  EAJ-PNV es plenamente consciente de cuál es la sociedad vasca en la que pretende realizar su proyecto.  Reconoce, por tanto, y asume que la sociedad vasca, como cualquier otra sociedad moderna, en la que el individuo aspira a desarrollar y ejercer al máximo su libertad personal, es una sociedad plural.

  Reconoce y asume también que la pluralidad que caracteriza a toda sociedad moderna tiene, en el caso concreto de la vasca, connotaciones especiales, en tanto en cuanto afecta a la conciencia que tienen sus ciudadanos de su propia pertenencia nacional, así como a la modalidad e intensidad con que sus diversos territorios viven, colectivamente, esa misma conciencia plural.  En este sentido:

1º.- EAJ-PNV propugna, en su pretensión fundacional del 1ogro de la Soberanía del Pueblo Vasco, el ejercicio paulatino de su autodeterminación, concretado hoy en el desarrollo del Estatuto de Autonomía de Gernika, la consecución de la unidad territorial y el fortalecimiento político, económico y cultural de nuestro pueblo, considerando que es ésta la tarea a realizar por el nacionalismo vasco en los próximos años.

  Tras la supresión por la fuerza del régimen foral, el llamado nacionalismo vasco es la expresión del contencioso vasco, del que el auténtico protagonista durante estos últimos cien años es el PNV.

  ETA, surgida durante la dictadura franquista, es una expresión violenta, no democrática de este contencioso que ha adoptado las técnicas modernas de lucha de minorías denominadas como terrorismo.

 

2º.- Somos un partido que en cien años de andadura hemos demostrado una inequívoca conducta democrática en nuestro proceder interno y en nuestra actividad política.

  Jamás, en cien años, caímos en la tentación de la fuerza para conseguir fines políticos, pese a que prácticamente durante cincuenta de esos cien años hayamos estado prohibidos, perseguidos, encarcelados y apartados de la vida social.

  Por otra parte, siempre hemos condenado a todo grupo o movimiento que pretenda suplantar la voluntad popular con la lucha armada.

 

3º.- En EAJ-PNV estamos persuadidos de que además de por convicciones éticas sobre el uso de la violencia, la persistencia de ETA en su "alternativa violenta” causa aquí y ahora un grave daño a Euskadi, a su construcción, a su progreso, a su equilibrio social, a su economía y a su imagen.

  Existe también una convicción generalizada, incluso entre las policías, de que este tipo de organizaciones radicales que hacen uso de la violencia para conseguir fines políticos y están respaldados por un cierto, nivel de apoyo social, constituyen fenómenos que no pueden ser solucionados por vía exclusivamente policial.  Es decir, que terminan en algún tipo de mesa de diálogo y negociación.

 

4º.- Nos rebelamos ante la posibilidad de ser el último resquicio del mundo occidental en el que subsiste una violencia irracional utilizada con finalidad política, sin que pueda encontrarse una vía que permita encauzar la solución a este conflicto que nos ahoga como Pueblo y nos somete a un desolador futuro de odio y enfrentamiento.

  Estamos obligados, porque somos nacionalistas comprometidos con la construcción de nuestro pueblo, a conseguir la Paz.

  Desde el principio elemental del respeto de los derechos humanos de todas las personas, rechazando con todas nuestras energías la violencia, apoyando la labor de la Ertzaintza, exigida y apoyada no sólo por la justicia sino por la propia sociedad vasca, que no tolera el asesinato, el secuestro o el vandalismo, debemos buscar y posibilitar la vía de solución, llámese de diálogo, de negociación o como se quiera.

 

5º.- De ahí que, el PNV está dispuesto a arriesgar y a moverse para conseguir la paz, sin llegar hasta el punto de dejar de ser lo que somos, adoptando o dejándonos llevar a estrategias, tácticas o colaboraciones incompatibles con nuestro ser político, ya muy definido durante cien años.  Es decir, sin abandonar ni desvirtuar nuestra alternativa, ni nuestra estrategia política.

 

6º.- Independientemente de nuestro profundo escepticismo sobre la posibilidad de que ETA y el Estado vayan a resolver el conflicto que nos afecta, la verdad es que ETA, siempre ha considerado y exigido una negociación directa y exclusiva con el Estado.  Estado, representado primero por el ejército español, después por los poderes del Estado y ahora por el Gobierno Español.  Asimismo, ETA siempre ha rechazado cualquier intervención del PNV o de cualquier otro, atribuyéndole al PNV, únicamente el papel de desbrozador del camino.

  En su exigencia negociadora, ETA ha presentado a lo largo de los últimos años distintas formulaciones: la alternativa KAS propugnada durante largo tiempo y últimamente su "oferta de paz", que han denominado como "alternativa democrática” de Abril de 1995.

  Esta "alternativa ", objeto de una amplia propaganda fue entregada al Gobierno González en Agosto de 1995 por el mediador argentino Pérez Esquivel, elegido por ETA y aceptado por aquel Gobierno.  Recientemente, el Gobierno Aznar ha rechazado definitivamente la mediación Esquivel.

  Por parte de los distintos gobiernos, no se ha negado la posibilidad de un final negociado o dialogado, se insiste simplemente en que ETA debe de deponer las armas o dejar de matar para poder pensar en una negociación, en todo caso, no de contenidos políticos.

 

7º.- EAJ-PNV nunca ha pretendido ni debe pretender entrar -salvo que sea requerido por las partes-, en un proceso de negociación como el antedicho.  Habida cuenta del aferramiento de ETA al esquema negociador ETA-Estado, EAJ-PNV advierte no estar dispuesto a permanecer inactivo ante un permanente impasse de esa posible negociación bilateral.  Reservándose por tanto, las tomas de posición y acciones que su propia responsabilidad le exijan.

 

8º.- Por tanto, consideramos que debemos manifestar al Gobierno, en cuanto que se considera a sí mismo máximo responsable del orden democrático y de la paz social, y a ETA, en cuanto exige una negociación con ese Gobierno para abandonar sus métodos violentos:

 

a) Que ha de ponerse punto final a esta situación.

b) Que cualquier intento serio en tal sentido tendrá nuestro apoyo, sin pretensión alguna de protagonismo.

c) Que vamos a participar en cuantos movimientos de opinión independientes y populares que, con sinceridad y rigor, tengan como objetivo crear un clima favorable a la solución del conflicto, para que, en todo caso, la sociedad vasca extraiga sus propias conclusiones respecto de la sinceridad y el esfuerzo realizado por las partes implicadas en querer buscar una solución.

 

9º.- EAJ-PNV reconoce los efectos positivos del Pacto de Ajuria Enea, cuya virtud principal ha sido la concienciación de la sociedad vasca, ante el sinsentido de la violencia.  Dicho Pacto ha sido con frecuencia tratado de manera reduccionista y, en vez de haber sido desarrollado como una auténtica oferta de normalización y pacificación, ha sido utilizado -por algunos- para configurar y proyectar un "frente antiterrorista".

  Teniendo en cuenta que las divergencias surgidas entre los integrantes del Pacto han sido y son importantes, entendemos que el Pacto, si de verdad quiere contribuir a generar dinámicas activas de pacificación, precisa de una revitalización y una actualizada reformulación, que pueda propiciar en un futuro próximo una ampliación.

 

10.-  A la vista de otras experiencias internacionales que intentan reconducir conflictos igual o más enconados que el nuestro, EAJ-PNV no renuncia a mantener con otras formaciones políticas, sindicales y sociales, sin exclusiones, cuantos contactos o iniciativas sean necesarios para encauzar la solución a la actual dinámica de violencia existente en Euskadi.

 

11.- En todo caso, EAJ-PNV comparte con el Pueblo Vasco su ansia de PAZ.  Y no estará convencido de que algunas formaciones políticas la desean tanto como proclaman, mientras no compruebe con claridad que el problema de la violencia se sustrae del tráfico electoral y de la dialéctica poder-oposición.

  El camino de la paz y de la normalización política puede ser largo y complicado.  EAJ-PNV considera una prioridad política conseguir la paz y conseguirla por el camino más corto posible, en un marco de dignidad y de libertad.  

  Como decíamos en 1992, "el riesgo de fracaso no tiene parangón con cualquier beneficio para la paz, por mínimo que sea".

  EAJ-PNV muestra su voluntad de no parar en la búsqueda de la paz.

 

Ondorioa-Erabakiak

  EAJak argi dauka zernolako euskal gizartean atera nahi duen aurrera bere proiektu politikoa.  Gizarte hori, beste gizarte moderno guztien antzera, anitza da, beren askatasun pertsonala ahalik eta gehien garatu eta erabili nahi duten gizabanakoez osatua dagoelarik.

  Gizarte moderno guztiak bereizten dituen modernotasunak baditu, ordea, euskal gizartean, alde bereziak.  Horrela, ikusmira desberdinak daude euskal gizartean, bertako hiritarren artean, zein nazioko partaide bezala ikusten duen bakoitzak norbere burua aitortzerakoan.  Ikusmira eta konzientzi desberdin eta anitzak, baita, lurraldeka begiratuz eta hauek bere osotasunean hartuz, partaidetza hori zein eratakoa eta norainokoa den aitortzerakoan.  Hala ikusten, aitortzen eta onartzen du EAJak.

  Hauek honela:

  1.- Euskal Herria bere buruaren jabe izateko sortua izan den EAJak zera aldarrikatzen du: autodeterminazioaren eskubidea urratsez urrats betetzen joatea.  Eskubide hori, gaur eta hemen, Gernikako Estatutuaren garapenean, lurralde batasunaren lorpenean eta herri hau politikoki, ekonomikoki eta kulturalki indartzeko ahaleginetan zehazten da.  Hori da, gure ustez, euskal abertzaletasunak ondorengo urteetan egin behar duena.

  Foru errejimena indarkeriaz xautua izan ondoren, euskal abertzaletasuna deitzen den hori da, euskal gatazkaren adierazpena.  Eta EAJa da abertzaletasun horren protagonista ukaezina azkeneko 100 urteetan.

  Frankismoaren diktadurapean jaio zen ETA gatazka horren indarkeriazko adierazpide ez-demokratikoa da, izan ere, terrorismotzat jotzen diren gutxiengoen borrokarako teknika modernoak geure artean erabiltzen bait ditu.

  2.- Ehun urteko ibilbidean zerbait erakutsi badugu, gure ukaezinezko jarrera demokratikoa izan da, bai alderdi barruko bizitzan, bai gure iharduera politikoan.

  Ezta behin ere, eta ehun urte bete ditugu, ez gara erori helburu politikoak indarkeriaz lortzen saiatzeko tentaldian.  Eta hori, ehun urte hoien erdiak galeraziak, persegítuak, gartzelaratuak eta gizarte bizitzatik kanporatuak bizi behar izan dugularik.

  Hori aski ezpalitz, beti egon gara herri borondatea borroka armatuz ordezkatu nahi izan duen talde edo mugimendu ororen aurka.

  3.- EAJan uste osoa dugu, eta ez bakarrik indarkeriaren erabilerari buruzko arrazoi etikoengatik, ETAk bere "indarkeriazko alternatiba" delako horrekin jarraitzeak min asko agiten diola, gaur eta hemen, Euskadiren eraikuntzari, aurrerapenari, oreka sozialari, ekonomiari eta irudiari.

  Bidebatez, gehiengo handi bat, poliziak barne, konbentzitua dago ez dela poliziaren ekintza hutsez konpontzen, helburu politikoak lortzeko indarkeria erabiliaz bat, maila bateko babes soziala duten gisa hontako erakunde erradikalen fenomenoa.  Hau da, modu bateko edo besteko, bainan elkarrizketa eta negoziaketarako mahaiaren batean amaitzen direla fenomeno hauek.

  4.- Ez gaude, helburu politikoz erabiltzen den arrazoiz kanpoko bortxakeriaren mendebaldeko azken kokagune izaten jarraitzeko etsipenak jota.  Ez gaude Herri bezala itotzen eta gorroto eta elkarerasoaren etorkizun errukigarria eramaten gaituen gatazka honen aurrean, ezin diogula irtenbiderik aurkitu eta, etsitzeko asmotan.

  Abertzaleak gara, herri honen eraikuntzarekin konprometituak gaude, eta behartuak ikusten ditugu geure buruak Pake bidean.

  Pertsona guztien gizaeskubideak errespetatzeagatik hasi oinarri-oinarrian; indarkeriari uko egin, gure indar eta ahalegin guztiekin; Ertzaintzaren lana babestu, ez bakarrik, zuzenbideak hala eskatu eta bultzatzen duelako, batez ere, eusko gizarteari bahiketa, gogorkeria eta hilketa oro arbuiagarri zaizkiolako; eta irtenbide bat bilatzen eta ahalbidetzen jakin behar dugu.  Berdin da, elkarrizketarena, negoziaketarena edo nolanahi deitzen diogula ere; baina irtenbide bat.

  5.- Horregatik, EAJa prest dago pake bila arriskatzeko, geldirik ez egoteko.  Hori bai: Ez du horrek esan nahi gu geu gerana izateari uzteko prest gaudenik.  Ez diogu ehun urteren buruan, oso finkatua dagoen geure izakerari uko egingo.  Ezta, ez dugu besteen estrategiarik geure egingo, ez gara besteenetara makurtuko.  Egiten duguna egiten dugula ere, beti, geure alternativa gutxietsi eta baliogabetu gabe egingo dugu.

  6.- Ez dugu sinesten ETAk eta Estatuak konponduko dutenik eskuartean dugun gatazka hau.  Guztiz gara eszeptiko horretaz.  Egia da, nolanahi, hori planteatu eta esijitu duela beti ETAk: Estatuarekin negoziatu bitartekorik gabe eta berak bakarrik.  Hasiera batean, berak zioenez, Estatua, ejerzitu espainiarrak ordezkatzen zuen; gero, Estatuko botereek; gaur, Espainiako Gobernuak.  Bidebatez, ETA bai EAJ bai beste inoren parte hartzearen kontra agertu da.  Bide urratzaile lanak izan dira, bakar bakarrik, EAJri aitortu dizkionak.

  Bere negoziaketa esijentziak modu desberdinetara planteatu ditu ETAk azken urteetan: denboraldi luze batez, KAS alternatibaren izenpean; azkenaldian, "bake eskaintzaz" hitzegiten du, 1995ko apirileko "alternatiba demokratikoa"ren izenpean.

  Alternatiba hau, propaganda handiz zabaldua, Gonzalezen Gobernuari helarazi zion ETAk 1995ko abuztuan, bai ETAk bai Gobernu harek bitartekari moduan onartu zuten Perez Esquivel argentinarraren eskutik.  Orain egun gutxi, Aznaren Gobernuak uko egin dio, behin-betirako, Perez Esquivelen bitartekaritza honi.

  Gobernu desberdinen jarrera hontara bildu izan da gai honetan: ez ukatu amaiera negoziatu edo elkarrizketatuaren posibilitatea.  Bainan, hori bai, negoziaketan hasteko ezinbestekotzat jo ETAk armak edo erailketak utz ditzala.  Eta gainera negoziaketek ez dezatela, inoiz ere, eduki politikorik izan.

  7.- EAJak ez du inoiz izan, ez izango, gisa horretako negoziaketa prozesu batean sartzeko intentziorik.  Ezpada, jakina, partehartzaileek besterik eskatzen diotela.  Kontu izanik, bainan, ETA-Estatuaren arteko negoziaketa eskema horri nola itxasten zaion ETA, zera argitu nahi du EAJak:   ez duela ezer egin gabe jarraitzeko asmorik, bien arteko negoziaketa horrek, noiz arterik gabeko impassean jarraitzen badu.  EAJak ez dio, beraz, uko egiten bere erantzukizunak esijitzen dizkion jarrera eta ekintzei.

  8.- Beraz, zera adierazi nahi genioke Espainiako Gobernuari, bere burua ordena demokratiko eta gizarte-bakearen bermatzailetzat duen heinean eta ETAri bere indarkeriazko jokaerari amaiera emateko, gobernu honekíko negoziazioa eskatzen duenez:

a) Egoera honekin amaitzeko ordua dela.

b) Bide horretan egingo diren saiakera guztiek gure laguntza izango dutela.  Eta ez goazela inolako protagonismoren bila.

d) Morrontzarik gabe eta herritar sortzen diren iritzi mogimendu guztietan parte hartzera goazela, zintzotasunez eta seriotasunez planteatzen diren eta gatazkaren soluziobiderako giro egokia indartzen joateko asmoz sortzen diren neurrian.  Besterik ezean, gutxienez, zera gerta dadila nahi bait genuke: euskal gizarteak atera ditzala bere ondorioak soluziobide baten atzetik dabilen bakoitzaren zintzotasunaz eta egiten duen ahaleginaren norainokoaz.

 

9.- EAJak aitortzen ditu Ajuria Eneako itunaren alde onak.  Denen artean lehena, euskal konzientzia pizteko balio izan du indarkeriaren zentzurik ezaz.  Itun hori sarri mugatuki erabili izan da eta, benetako normaltze eta pakeratze eskaintza izatera iristeko erabili ordez, zenbaitek-"indarkeriaren aurkako frente" izateko hartu eta erabili du.

  Itunaren parte hartzen dutenen artean sortutako desderdintasunak handiak dira gaur, eta hala izan dira orain arte ere.  Bere barnean, denbora gutxi barru, partehartzaile gehiago izatea erraztuko lukeen indarberritze eta gaurkotze-berformulatze beharrean ikusten dugu Ituna.  Behintzat, baldin eta, benetan, dinamika aktiboak eragin nahi baditu pakebidean.

  10.- Gureak hainako edo eta oraindik korapilo gehiagoko nazioarteko hainbat gatazketan gertatzen ari dena ikusiz, EAJak ez dio bere buruari ukatuko beste erakunde politiko, sindikal eta sozialekin, -salbuespenik gabe, gainera- gaur Euskadin bizi dugun bortxakeriazko dinamika gainditzeko beharrezkotzat jotzen dituen harreman eta iniziatiba guztiak izateari.

  11.- EAJa bat dator, beti ere, Euskal Herriarekin PAKEA antsiz nahi izatearekin.  Eta ez du inork konbentzituko beste zenbait erakunde politikoek ahoz dioten haina nahi dutenik pake hori bera, indarkeriaren arazo hau, hauteskundeetako edo eta aginte-oposizioko dialektikako merkantzi izatetik kanpo uzten ez duten bitartean, argi eta garbi.

  Pakearen eta normalizatzearen bidea luzea eta katramilatua izan daiteke.  Lehentasun politikotzat jotzen du, bere aldetik, EAJak: pakea lortu eta ahal den eperik laburrenean lortu gainera, duintasuna eta askatasuna galdu gabe, inoiz ere.

  Hala genion 1992an: "Hutsegitearen arriskua hutsaren urrena da, pakearen onurarekin konparatzen badugu, apalena ere izanik onura hori".

  EAJren borondatea hori da, argi eta garbi: ez gelditu pakea lortu arte.

 

  EUSKADI BURU BATZARRA. 1997 ko Otsailaren 1a.

 

 

AGENDA:

 -Xabier Arzalluz: Mutrikun, Otsailaren 6an (osteguna), arratsaldeko 7,30e-tan,

  - Beasainen, Otsailaren 28an (osteguna), arratsaldeko 7,30etan, Emakumeen bilera (ondoren afaria.   

Hizlariak: TXARO ARTEAGA, ITZIAR ALBA